lördag 5 juni 2010



Osu
Jag har fått en del synpunkter på en av Genseiryu ställningar "Hotate kamai i Kokutsu Dachi"
bla, att man är lättsvept, att man tippar över, oeffektiv, osv.
Men synpunkterna kommer från folk som har/eller inte tränat Karate.
Man kan förklara att stilen Genseiryu har vissa akrobatiska inslag, den har samma skapare som Taido, Saiko Shihan Seiken Shukumine.
Och som alla Budo utövare vet är Taido en akrobatisk Budostil.
För att återgå till
Genseiryus Kamai så är Hotate Kamai en förberedande ställning, man förbereder sig för bla, Attack, Volt, Hjullning, om ni tittar på händerna så är de redan formade för allt detta.
Och att man skulle vara lättsvept håller jag inte med om , då man är fokuserad när man står i Hotate Kamai och berädd på allt, man kan bla, blocka med frambenet.
Man kan också snabbt förändra Hotate Kamai till "Torite Uke" (ta tag).
Hotate Kamai är också en förberedande ställning för "Manji Geri och Ebi Geri (sparkar).

Jag hoppas jag lyckats förklara för dem som undrar.

Jag har tränat många andra Budo stilar och tycker att Genseiryu är den mest intelligenta och den mest kompletta.
Därmed säger jag inte att de andra Budostilar är dåliga.
Som en sann Karateka som tränar Budo så har man respekt för andra Budostilar och pratar ALDRIG illa om dem, det finns människor som pratar illa om andras Budo dem är inte bra reprensentanter för Budo.
Ärlighet och respekt= Budo

Med respektfulla hälsningar
Sensei Mikael

1 kommentar:

  1. Osu!

    良い演説!
    Yoi enzetsu!

    Mvh,
    Sensei Peter
    /山岳道場 och 熊道場 - 玄制流/
    http://kumadojo.org

    SvaraRadera